Před tím, než usednete za volant Modelu S, musíte zapomenout na vše, co o autech víte. Ano, zní to trochu přehnaně, ale jakmile Teslu spatříte, pochopíte, proč to říkáme. Když jsme s kolegou Martinem z Cossie670, sedli do P85D (P= performance, 85= baterie 85kWh, D= pohon všech čtyř kol – 2 elektromotory), očekávali jsme, že auto bude jiné (je to přece elektromobil), ale to co jsme při prvním rozjezdu zažili, nám téměř vyrazilo dech.

Vše, na co jste z klasického auta zvyklí, je jinak! Auto se vůbec nestartuje (ve většině případů je totiž v pohotovostním režimu). Jakmile se k němu přiblížíte, vůz detekuje klíč ve vaší kapse, vysune vám kliky (!), odemkne se a rozsvítí displeje. Místo toho, aby jste vložili klíček do zapalování, zmáčkli spojku, nebo brzdu (zda máte automat, nebo manuál) a nastartovali, tak v Tesle pouze pohnete páčkou a jedete dopředu, nebo couváte. Všude je naprosté ticho, stačí jen zmáčknout plyn a vyrazit. Ale hlavně zlehka, kroutící moment a výkon elektromotorů je opravdu extrémní!

Nebudeme Vás zatěžovat tím, co všechno můžete v Tesla Model S nastavit, jak má velký kufr (vlastně dva), nebo že si vůz můžete pořídit i v sedmimístné variantě (dvě dětské sedačky mohou být umístěny v kufru, proti směru jízdy). O tom všem bylo již napsáno mnoho článků, chceme Vám přiblížit, jak se v tomto elektromobilu jezdí.

Jedna z funkcí, kterou ale nemůžeme opomenout (chce ji vyzkoušet úplně každý), je opravdu obří 17-ti palcový displej. Zde si nastavíte teplotu klimatizace, cílovou destinaci pro navigaci, ale i třeba tuhost posilovače řízení, intenzitu rekuperace energie, světlou výšku vozu, nebo si v dolní polovině displeje zapnete internetový prohlížeč a zjistíte, zda již do Alza.cz dorazil Váš nový elektromobil (tímto ještě jednou děkujeme Alza.cz za zapůjčení vozu).

Nyní již nezbývá nic jiného, než opravdu vyrazit a zjistit, jak je Model S dobrý ve skutečném provozu. Naše první kilometry jsme strávili na pražských komunikacích (které nejsou zrovna nejhladší) a mohli si tak vyzkoušet vzduchový podvozek, který se nám snažil cestu co nejvíce zpříjemnit. Velice rychle si zvyknete na (až neskutečně) rychlý nástup výkonu. Stačí mírně přišlápnout plyn a během okamžiku jedete požadovanou rychlostí. Jen pozor na to, co si dáváte do přihrádek. Nám doslova „vyletěl iPhone z přihrádky“ odrazil se od loketní opěrky a spadl do dalšího odkládacího prostoru. Telefon se naštěstí nepoškodil a my jsme si následně dávali pozor, kam které věci ukládáme.

S Tesla Model S jsme zamířili i mimo Prahu, abychom ji mohli vyzkoušet na okreskách. Díky uložení těžkých baterií v podlaze se vůz téměř vůbec nenaklání a perfektně drží stopu. Ale pozor na jeho šířku, 2187 mm není opravdu málo. Když na silnicích třetí třídy potkáte nákladní auto, budete muset brzdit a značně uhýbat „je to o zrcátka“. Na těchto cestách využijete i další zajímavou funkci, která Vám umožňuje přizvednout podvozek a bezpečně tak přejet vysoké prahy, nebo poškozené silnice. Systém si zároveň uloží místo do navigace a až tudy budete příště projíždět, vůz se sám přizvedne!

A nyní už k technologické stránce Modelu S, která fascinuje každého, kdo měl tu možnost vůz vyzkoušet. Jelikož jsme vůz testovali v doposud nejteplejším dni roku, využili jsme možnosti, kdy si přes aplikaci Tesla App, můžete nastavit teplotu ve voze. Při více jak 35°C, které během testu panovali, je opravdu velmi příjemné nasednout do vychlazeného auta. Milovníci moderních technologií určitě ocení i funkci, která přímo přes aplikaci umožňuje popojíždět z autem vpřed a vzad! Toho využijete například v těsných parkovacích místech, nebo při zajíždění do garáže. Aplikace zároveň zobrazuje aktuální polohu vozu, stav baterie, aktuální dojezd, teplotu v interiéru a mnoho dalšího.

Tím určitě nejzajímavějším je funkce Autopilot! Ti z Vás, kteří nás sledují na INSTAGRAMU již mohli vidět, jak vypadá pohled z místa řidiče… i když při použití autopilota je i řidič pouze cestujícím. My jsme právě funkci automatického řízení (která je stále v beta verzi) vyzkoušeli přímo v centru hlavního města a musíme pouze „pět chválu“! Tesla se v koloně pohybovala naprosto bezchybně a to i v momentu, kdy přejížděla koleje a na silnici nebylo vidět podélné značení, podle kterého se Model S hlavně orientuje! Autopilot kromě radarů, senzoru a kamer využívá i data z Google Maps, GPS. A právě proto musíte mít před jeho spuštěním plný signál GPS a také přístup k internetu. Zda jeden z požadavků nesplníte, Autopilot nelze aktivovat. Jelikož ke zmíněné aktivaci dochází páčkou tempomatu,  musíte páčkou 2x pohnout v určeném směru a teprve poté se Autopilot aktivuje (tento postup má bránit nechtěnému spuštění). Během jízdy stejnou páčkou regulujete rychlost. I v režimu Autopilot by jste měli mít ruce na volantu a v případě, že tomu tak není, po několika desítkách sekund (možná minut) vás vůz blikáním displeje vyzve aby jste tak učinili. Když během několika sekund nezareagujete, zapne se výrazná zvuková signalizace. Zda ani tentokrát „neuposlechnete“, dojde během dalších pár sekund k vypnutí autopilota! Až tam jsme systém zajít nenechali a při pulzování displeje jsme vždy položili ruce na volant, vůz tedy bezpečně pokračoval dál. Nepatrným zklamáním byla pak jízda po dálnici (již v běžném režimu), kdy se při rostoucí rychlosti výrazně zvyšoval hluk obtékajícího vzduchu. Je však potřeba podotknout, že v současné době Tesla nabízí faceliftovaný Model S, kde může být tento problém již vyřešen. Třeba se s novým Modelem S jednou svezeme a zjistíme, jak tomu je ve skutečnosti.

Během jednoho dne, který jsme s Tesla Model S P85D strávili, jsme se do něj zamilovali a doufáme, že podobných vozů bude co nejvíce. Závěrem nám ještě jednou dovolte poděkovat ALZA.CZ, speciálně pak Patricii Šedivé za možnost svezení a Davidovi Kotulánovi za ukázku všech funkcí vozu!

Děkujeme a těšíme se na další spolupráci!

VIDEO:

Za Luxury News & lifestyle snímky pořídil: Ales Chytracek l Photography, video: Martin Štrunc.